torsdag 13 oktober 2011

Kuriosa om Stornäsets Egna

Jag har sen barnsben fått lära mig att man tar reda på vad naturen har att erbjuda. Ja så finns det mycket lingon i skogen, ut och plocka och frys in - man vet aldrig hur nästa år med lingon ser ut :). Kommer speciellt ihåg en höst för 7 år sedan, jag var gravid i 5 månaden och det var just en sån där höst... med sjukt mycket lingon. Åkte iväg till lingonskogen "hem hemma" med pappa och jösses vad lingon det fanns, vi for omkring med bärplockarna som galningar och två timmar senare så hade vi 80!! liter lingon. Ja så året därpå behövde vi inte plocka ngt för husbehovet, det fanns kvar i frysen från förra året.
Nu var det ett tag sedan jag plockade lingon, men däremot plockar jag det mesta som trädgården kan erbjuda. Hemma på tomten har vi en del bärbuskar och räcker det inte till så har jag snälla grannar som jag kan plocka hos, samma sak gäller med äpplen och morötter. Jag måste erkänna att jag mår faktiskt dåligt då jag ser bärbuskar eller äppelträd som inte skördas, ja så funkar jag ;). Dåligt mådde jag också då jag i somras hade kämpat med mitt svartvinbärsmarmeladkok och då jag fumlade med varm kastrull och tappade ut ca 5kg marmelad på golvet!! De vita köksluckorna fick jag sanera med klorin och den vita köksgardinen ståtar fortfarande med marmeladfläckar.... de ord som kom ur min mun när de hände, ja de var inte barntillåtna ;)
Nåja, vi bor ute på Stornäset på norra Alnö och det är just där som jag kokar mina produkter hemma i köket. Så namnet "Stornäsets Egna" kändes som ett bra val. Att jag började sälja produkterna, ja det blev så när "saft- och syltförrådet" blev överfullt. Bättre att sälja produkterna så att andra också kan få glädje av dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar